Älä unohda kustannusten nousua pitkän tähtäimen suunnittelussa

Sanotaan, että aika kultaa muistot. Valitettavan usein tämä toteutuu myös liiketoiminnassa – ajan myötä menneisyydessä tulosta tehnyt liiketoiminta voi muuttua kultaiseksi muistoksi, mikäli nousevia kustannuksia ei huomioida pitkän tähtäimen taloussuunnittelussa.

Monesti myynti ei ole halukas nostamaan kerran neuvoteltuja hintoja asiakkuuden menettämisen pelossa. Tämä on täysin ymmärrettävää, mutta talousjohtajan näkökulmasta hintojen pitäminen samana vuodesta toiseen kostautuu pitkällä aikavälillä.

Kahden prosentin esimerkki

Kustannusten nousu vuosittain esimerkiksi kahdella prosentilla voi tuntua pieneltä asialta. Todellisuudessa vaikutukset voivat olla liiketoiminnan näkökulmasta jopa kohtalokkaat.

Alla oleva taulukko havainnollistaa, miten 2% vuosittainen kustannusten nousu vaikuttaa liiketoiminnan kannattavuuteen.

Esimerkkilaskelmasta käy ilmi, miten 100.000€ voittoa tekevä liiketoiminta muuttuu kolmessa vuodessa tappiolliseksi, mikäli kustannusten nousua ei huomioida pitkän aikavälin suunnittelussa. Tästä eteenpäin tappio kasvaa tasaisesti vuosi vuodelta, kunnes asiaan puututaan.

Kustannusten nousun taustalla voi olla esimerkiksi työehtosopimuksen mukaiset palkankorotukset, vuokrien indeksikorotukset tai raaka-aineiden, sähkön ja polttoaineen hinnan nouseminen.

Asiakkaan on helpompi hyväksyä asteittaiset hinnankorotukset

Laadittaessa pitkän aikavälin taloussuunnitelmaa on hyvä huomioida ja varautua nouseviin kustannuksiin. Tämä on hyvä tiedostaa myös markkinoinnissa ja myynnissä, sillä nousevat kustannukset aiheuttavat painetta hintojen korotuksiin.

Asiakkaiden on monesti helpompi hyväksyä esimerkiksi vuosittain tehty 2% hinnankorotus kuin viiden vuoden välein tehty 10,4% korotus. Asteittain tapahtuvat korotukset on hyvä tuoda esiin jo myyntineuvotteluissa ja korotukset on hyvä kirjata myös sopimukseen – tällöin hintojen nostaminen ei tule yllätyksenä.

Asiakkaat harvemmin ilahtuvat hintojen nostamisesta ja siksi myynti pyrkii usein pitkittämään korotuksia. Tämä käy kalliiksi, sillä mikäli korotuksia lykätään, kannattavuus heikkenee vuosi vuodelta. Usein asiaan havahdutaan vasta siinä vaiheessa, kun kannattavuus on jo kokenut vahinkoja.

Mikäli hinnankorotukset eivät pysy nousseiden kustannusten tasolla, voi menetetyn myyntikatteen saaminen kiinni olla todella vaikeaa. Tässä vaiheessa monesti joudutaan pohtimaan otetaanko riski asiakkuuden menettämisestä runnomalla läpi korkea hinnankorotus vai onko kyseisen asiakkuuden kohdalla kannattavuus menetetty kokonaan.

Asiansa osaava talousjohtaja osaa huomioida kustannusten kasvun

Yrityksen johdon ei tarvitse jäädä yksin pohtiessaan kustannusten nousun vaikutusta liiketoiminnan kannattavuuteen. Tehtäviensä tasalla olevan talousjohtajan työkalupakista löytyy kaavat, jotka huomioivat kustannuksen nousun pitkän tähtäimen taloussuunnittelussa.

Mikäli tämä teksti sai sinut pohtimaan, miten liiketoimintanne kannattavuus kehittyy seuraavan kolmen tai viiden vuoden aikana, meidän on syytä jutella. Ota yhteyttä ja käydään läpi, miten voimme auttaa sinua pitkän tähtäimen taloussuunnittelussa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Fill out this field
Fill out this field
Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.

Ota yhteyttä Valikko